سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از باتری با آمپر بالاتر در ماشین

نظر

برخی اوقات شاهد این مسئله هستیم که در هنگام تعویض باتری از باتری آمپر بالاتر (مخصوصا برای ماشین هایی که سیستم صوتی نصب کرده اند)از باتری فابریک خودرو استفاده میشود دلیل این کار هم این است که ماشین سیستم دارد و یا مصرف کننده های برقی اضافه بر روی ماشین نصب شده است.سوال اینجاست که آیا این کار درست یا خیر؟

ابتدا باید قدرت و توان شارژ دینام را در نظر بگیرید یعنی این که آیا دینام این خودرو توان شارژ باتری مورد نظر را دارد یا خیر.

باتری آمپر بالا بیشتر برای ماشینهای با حجم موتور بالا استفاده میشود

چون روشن کردن موتور این خودرو ها توان بیشتری میخواهد

مسئله جای باتری

مثلا ماشین پراید حداکثر فضا برای باتری 55 تا 62 آمپر در نظر گرفته شده است و باتری پراید بیشتر از 62 آمپر کاملا در جای باتری ماشین قرار نمیگیرد و این مسئله میتواند خطر ساز شود

مورد دیگری که باید درباره باتری آمپر بالا ذکر کنیم این است که حتما باید به آمپر مورد نیاز مصرف کننده های برقی توجه کنید و آمپر بیش از حد میتواند به ادوات برقی ماشین آسیب بزند.

البته افزایش آمپر باتری ماشین 5 تا 15 آمپر هیچ مشکای ایجاد نخواهد کرد موضوع صحبت ما استفاده از باتری های آمپر بالا تا بیش از 20 آمپر بیشتر از آمپر باتری فابریک ماشین مثلا ماشین 206 تا 62 آمپر هیچ مشکلی ایجاد نمیکند و اگر قصد نصب باتری بیش از 62 آمپر را داشتید باید به سیستم برقی و دینام ماشین و سایر مسائل مرتبط با آمپر باتری توجه کنید تا دچار مشکل نشوید.

وقتی که بر روی یک ماشین سیستم صوتی نصب میکنید هر چقدر هم که این سیستم قوی باشد فشار بیشتر بر روی دینام ماشین خواهد آورد تا باتری پس نیازی نیست که شما حتما بخواهید از باتری با آمپر بسیار بالا برای این ماشین استفاده کنید.

استفاده از باتری تا ده آمپر بالاتری از باتری فابر یک ماشین مناسب میباشد.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که حسن استفاده از باتری آمپر بالاتر طول عمر بیشتر باتری آمپربالا نسبت به باتری با آمپر پائین تر است.
یعنی عمر باتری آمپر بالا میتواند بیشتر باشد و مدت بیشتری از آن باتری استفاده کنید

استفاده از باتری اضافه در قسمت صندوق عقب بدون در نظر گرفتن ظرفیت و توان شارژ دینام کار بسیار اشتباهی میباشد و باعث افت و کاهش عمر و کارکرد دینام میشود.

اگر سیستم صوتی بسیار قوی بر روی ماشین خود نصب کرده اید بیشتر به فکر تقویت دینام ماشین باشید تا باتری ماشین چون این دینام ماشین است که در هنگام روشن بودن ماشین برق مورد نظر قسمتهای مختلف ماشین را فراهم میکند البته استفاده از خازن هم برای ماشبنهای سیستم دار میتواند مناسب باشد.

البته اضافه کردن 5 تا 10 آمپر باتری ماشین هم میتواند تا حدی مناسب باشد ولی بیش از این مقدار توصیه نمیشود

توجه داشته باشید اگر لامپهای پر نور بر روی ماشین نصب کرده اید حتما از آفتامات برای تقویت سیستم برق لامپها استفاده کنید تا به باتری و دینام ماشین آسیب نرسد

اگر از سیستمهای صوتی پرقدرت با وات بالا بر روی خودرو نصب کرده اید حتما از خازن مخصوص ذخیره برق استفاده کنید تا فشار بر روی باتری و دینام کمتر باشد.

برای ماشین دو نوع باتری تولید میشود یکی باتری شارژ اسید و دیگری باطری سیلد توان و قدرت این دو نوع باتری هیچ فرقی باهم ندارند مثلا یک باتری 70 آمپر سیلد قدرت و مشخصاتی برابر با یک باتری 70 آمپر شارژ اسید دارد پس نوع باتری انتخابی شما ارتباطی با قدرت و توان باتری ندارد

همان گونه که استفاده تز باتری آمپر بالا بیش از حد مجاز توصیه نمیشود استفاده از باتری با آمپر پائین تر از باتری فابریک ماشین به هیچ وجه توصیه نمیشود.
عمر باتری با آمپر پائبن تر از حد مجاز قطعا کمتر خواهد بود.

همیشه آمپر باتری را چند آمپر کمتر از آمپر دینام در نظر بگیرید

آمپر باتری با حرف AH بر روی لیبل باتری نوشته شده است و شما میتوانید با مشاهده این رقم از آمپر باتری مطلع شوید مثلا (60AH) یعنی باتری 60 آمپر است
هرچه آمپر باتری بالاتر باشد ابعاد و اندازه باتری بزرگتر خواهد بود پس به محل در نظرگرفته شده برای باتری ماشین دقت کنید تا باتری بزرگتر از جای باتری ماشینتان نخرید چون درغیر این صورت باتری به صورت درست در جای خود قرار نمیگیرد و امکان دارد در هنگام رانندگی و با تکان خوردن ماشین باتری از جای خود خارج شود و به ماشین آسیب برساند

پس در هنگامی که خواستید باتری آمپر بالا استفاده کنید حتما به نکاتی که در بالا گفته شد دقت کنید و آمپر باتری را تا حد نرمال و استاندارد خودرو اضافه کنید نه بیش از حد مجاز در این مورد میتوانید با یک برقکار خودرو مشورت کنید تا از حداکثر آمپر باتری مورد نیاز ماشین خود اطلاع پیدا کنید