سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت نیامدن برق پشت آمپر چیست؟

نظر

گاهی اوقات وقتی سوئیچ را برای روشن کردن می‌چرخانید متوجه می‌شوید هیچ جریان برقی پشت آمپر شما نمی‌آید و به همین دلیل هم ماشین روشن نمی‌شود. اگر با این مشکل روبه‌رو می‌شوید باید اول احتمال بدهید که سیم فیوزتان سوخته است.

یک وقت‌هایی ممکن است این سیم‌های سه‌گانه نیم دایره‌ای از جای خودشان خارج شده باشند یا قطع شوند. این 3 سیم هر یک برای چراغ، انژکتور و باتری است.

اگر سیم‌های نیم دایره‌ای که در سمت راننده و راست موتور قرار دارند مشکلی نداشته باشند باید احتمال خراب شدن باتری ماشین را بدهید. وقوع چنین مشکلی در برخی از خودروها مثل 206 به‌احتمال فراوان تنها یک علت دارد و آن هم فاسد شدن باتری است. اگر خودروی‌تان اصلا برق ندارد، از باتری کمکی کمک بگیرید.

علت نیامدن برق پشت آمپر چیست؟

در صورت برق نداشت پشت امپر موارد زیر رو چک کنید:

1-سر باطری و اتصال به بدنه چک شد

2-مغزی سویچ، که برق را پشت پنل و به چراغ های نشان دهنده می رساند امکانش هست خراب شده باشید

 3-امکانش هست از دزد گیر باشد .کشیدن فیش ورودی دزد گیر، برق آن قطع و دزد گیر از کار می افتد.

4-پشت باطری ماشین روی گلگیر سمت راننده یک جعبه فیوز هست. داخلش 6 تا فیوزه. چهار تا فیوز شیشه ای 15 آمپر و دوتا فیوز فلزی. دو تا از فیوزهای شیشه ای وسط زاپاس است. فیوزها را چک کن به احتمال زیاد یکی سوخته. اگر همه سالم بود پایه های فیوز فلزی رو یکم سمباده بزن تمیز کن جا بزن درست میشه.

علت قطع شدن برق خودرو

 

حال که اجزای اصلی سیستم برق خودرو را شناختیم به سراغ مشکلات احتمالی آن می رویم وعلل قطعی برق خودرو و راه کارهای برطرف کردن آن را توضیح دهیم .

  1.  بررسی جعبه فیوز

ممکن است سیستم برق خودرو سالم باشد و اشکال در کارکرد فیوزها باشد که در این حال تنها با عوض کردن یک فیوز مشکل برطرف شود.

  1. بررسی دینام و باتری

غالبا زمانی که برق خودرو به طور ناگهانی قطع و مجدد وصل می شود بدون شک مشکل از دینام و باتری خودرو است. به عنوان مثال زمانی که سر باتری ها و یا محل اتصال سیم ها شل شده باشد می تواند منجر به قطع و وصل شدن برق خودرو گردد.

  1. مشکل برق رسانی لحظه ای

اگر در زمان رانندگی متوجه شوید که سیستم هایی که از برق تغذیه می کنند به یکباره خاموش شدند مانند چراغ سقفی، رادیو و … ، بدان معنی است که به هیچ یک از این ادوات برق نمی رسد.در صورتی که موتور خودرو هم خاموش شود، پس سیستم جرقه زنی موتور هم برق دریافت نمی کند. وقتی که همه چیز مجدداً شروع به کار می کند، یعنی مشکل لحظه ای به وجود آمده و مرتفع شده است و انرژی الکتریکی به مدار بازگشته است.

سیستم برق در یک خودرو همچنین بر اجزایی همچون شمع، دلکو، پلاتین، خازن و…متکی است که با آشنایی هرچه بیشتر با این اجزا بهتر می توانیم اشکال سیستم برق رسانی را پیدا کنیم .

علت قطع شدن برق خودرو

قطع بودن برق پشت آمپر پراید

در ادامه مقاله قصد داریم در مورد قطعی برق آمپر خودروی پراید صحبت کنیم . خودرو پراید که پر مصرف ترین خودرو در کشور ما می باشد، سیستم برق پیچیده ای ندارد. رانندگان این خودرو می توانند با داشتن اطلاعات اندکی به عیب یابی سیستم برق این خودرو بپردازند. برخی از اشکالات سیستم برق رسانی خودروی پراید که منجر به نرسیدن برق به آمپر میشوند عبارتند از :

  • ممکن است اشکال در مغزی سوئیچ باشد و موجب شود برق به پشت پنل و چراغ های نشان دهنده نرسد
  •  ممکن است مشکل از سر باطری و اتصال به بدنه باشد.
  • ممکن است  فیش ورودی دزدگیر کشیده شده باشد و به علت این کشیدگی برق آن قطع شده باشد.
  •  سوخته شدن یکی از فیوزها نیز می تواند علت ایجاد این مشکل باشد.

اقدامات لارم هنگام قطع شدن برق خودرو

شما با داشتن اطلاعات اندکی در زمینه مشکلات برق خودرو می توانید مشکل خود را بصورت سطحی حل کنید و سپس به نزد فرد متخصص برای رفع کامل مشکل بروید. پس لازم است در حین پیش آمدن این مشکل موارد زیر را انجام دهید .

  • اولین کاری که در هنگام برخورد با هر مشکلی در خودرو باید انجام دهید، حفظ خونسردی است.
  •  بررسی اطلاعات صفحه پشت آمپر
  • بررسی جعبه فیوز
  • بررسی فیش ورودی دزدگیر
  •  بررسی سر باطری و اتصال بدنه
  •  بررسی مغزی سوئیچ

علائم خرابی برق خودرو

1- ایجاد نوسانات یا قطع شدن در سیستم روشنایی خودرو و سایر قسمت های برقی

2- قطع و وصل شدن ناگهانی برق خودرو

3- از کار افتادن یکباره رادیو، چراغ سقف و …

4- خاموش شدن موتور خودرو

هر کدام از این علائم که رخ دهد ممکن است نشان دهنده ایجاد ایراد و اشکالی در سیستم برق خودرو باشد. البته مشکل می تواند مسأله دیگری هم باشد. به عنوان مثال، زمانی که بروز نواسان و قطعی در قسمت های برقی مشاهده می شود بهتر است ابتدا جعبه فیوز را چک کنید تا مطمئن شوید که فیوزها سالم هستند یا نه، چرا که ممکن است برق خودرو اشکالی نداشته باشد و مشکل از فیوز باشد.

خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو، نشان دهنده این موضوع است که برق به سیستم جرقه زنی موتور نمی رسد.